Piet Damen, 20 juli 1934 geboren in Lieshout. In 1952 zette Pietje Damen zijn eerste schreden op het wielerpad. Als nieuweling debuteert hij en wint éénmaal.
De amateur-periode breekt aan. Piet Damen is lid van RTC “Wilhelmina” uit Eindhoven en in 1954 wint hij ondermeer in Gemert en Beek en Donk. In het seizoen 1956 prijken op de prestatielijst van Piet dertien overwinningen en de selectie voor het wereldkampioenschap.
Zijn echte doorbraak komt in 1957 wanneer hij (onder andere) de klassieke Kersenronde in Mierlo en de Ronde van Overijssel wint. In zijn amateur-tijd wint Piet Damen 38 wedstrijden.
In 1958 wordt Piet Damen onafhankelijke. Hij wint eerst nog als amateur de cyclo-cross op St. Jozefheil in Bakel. Vervolgens wordt Piet winnaar van de bekende wedstrijd Warschau-Berlijn-Praag (Vredeskoers), wint een etappe en draagt van de derde tot de laatste etappe de leiderstrui. Iedere sportliefhebber en zeker niet alleen in Lieshout, volgt in spanning deze etappekoers.
Tot nu toe is Piet damen nog steeds de enige Nederlander die deze zware etappekoer ooit heeft gewonnen. Na deze prestaite wrodt hij op het gemeentehuis gehuldigd en wordt er een receptie gehouden in café Dekkers. Heel Lieshout loopt uit om Piet Damen een grootse huldiging te laten ondergaan.
Kort na de Vredeskoers stapt Piet Damen over naar de beroepsrenners. Zijn eerste wedstrijd is in Siebengewald en het wordt meteen een overwinning.
In 1958 vertrekt Piet Damen met de Neluxploeg (Nederland-Luxemburg) naar Frankrijk voor zijn eerste Tour de France. Hij verovert de titel van Tourrevelatie. De doorbraak is er nu helemaal. De dertiende etappe, Dax-Pau over 230 kilometer met de Aspin en de Tourmalet, staat bij vele wielerliefhebbers nog in de hersenen gegrift. Met Louis (Lili) Bergaud ligt Piet Damen ver voor op het peloton.
Iedereen zit aan de radio gekluisterd. Hij wordt met een banddikte geklopt. Piet wordt in deze etappe tweede, eerder was hij al vijfde geworden in een rituitslag. Vaak eindigde hij rond de vijftiende plaats. In het eindklassement werd hij elfde en beste Nederlander. Weer volgt een huldiging op het gemeentehuis en een receptie. Lieshout juicht en is trots op zijn renner.
In 1959 is Piet in de Tour weer de beste Nederlander. Maar nu met de 27e plaats. In totaal heeft Piet vijf maal de Tour de France gereden. In 1960 wordt hij weer 27e, in 1961 5e en in 1964 valt hij tijdens de twaalfde etappe uit.
Vooral door zijn klimmen staat hij als een goed etappe-renner bekend. In de Ronde van Luxemburg wordt hij vijde (1959) en zevende (1960) en in de Ronde van Duitsland bezet hij de zevende plaats in 1962.
1959 is ook het jaar dat Piet kampioen wordt van Nederland. Het kampioenschap wordt betwist over drie wegwedstrijden, Piet Damen legt de basis op het Adsteeg-circuit in Beek. Deze wedstrijd schrijft hij op zijn naam. In Groesbeek wordt hij vervolgens zesde en in Zandvoort tiende. Dit is genoeg om gehuldigd te worden als nieuwe kampioen van Nederland.
En Lieshout loopt weer uit voor Piet Damen.
De supportersclub is op dit kampioenschap aanwezig, voor het eerst worden er busreizen georganiseerd vanuit Lieshout.
Bij wereldkampioenschappen wordt Piet Damen achtste (1960), elfde (1963), zestiende (1958), negentiende (1962) en twintigste (1959).
Piet Damen rijdt achtereenvolgens voor Radium (1958), Locomotief (1960), GBC-Libertas (1963), Televizier (1964) en Homburg (1965).